De toekomst met // VvE Steijgerweg

“De toekomst begint nu. In deze snel veranderende omgeving zijn ons gedrag en onze keuzes belangrijker dan ooit. Wij staan daar graag bij stil. Daarom spreken wij Eindhovense mensen en bedrijven met visie, lef en een groen hart. Want die toekomst is mooi, maar samen maken we ‘m geweldig.” 

We spraken Julinka, één van de voorzitters van VvE Steijgerweg.

  • Hoe lang woon je hier al, en woon je hier graag?

    Ik woon sinds 2009 hier op de Steijgerweg. Via een organisatie kwam ik aan dit eerste koopappartement. De locatie is top – niet midden in de stad, maar ook niet te ver buiten de stad – en de band met de buren is heel goed. Het complex zelf komt uit 1972. Een paar jaar terug hebben we bovendien ons appartement volledig gerenoveerd, dus ik heb zeker nog geen wilde plannen om te vertrekken.

  • Welke rol heb je binnen de VvE?

    Sinds vijf jaar zit ik samen met twee anderen (toevallig buren van dezelfde verdieping), in het bestuur van onze VvE, waar ik voorzitter van ben. Dit gaat heel er goed. We zijn net klaar met een groot project binnen onze VvE wat veel energie en moeite heeft gekost. Maar dit project verliep erg goed, zowel onderling als het project zelf

Hoe hebben jullie het proces aangepakt?

Het isoleren van de galerij was niet mogelijk, dus wilden we de ramen en deuren isoleren. Dit was een moeilijk proces. We moesten in eerste instantie zelf naar aannemers stappen. Deze aannemers nemen weinig tot geen projecten aan van VvE’s. De kans van slagen is klein, omdat een vergadering het eens moet worden over grote bedragen en het offertetraject is voor zo’n aannemer daarvoor te tijdrovend. Wij hadden uiteindelijk 1 aannemer die ons wilde helpen, maar het ging om een enorm bedrag en het was voor ons als bestuur heel moeilijk vast te stellen of dit bedrag marktconform was. Toen we van deze offerte verslag uitbrachten in de vergadering, kwam er gelukkig een nieuwe optie op ons pad. Onze VvE-beheerder informeerde ons dat zij sinds kort ook begeleiding aanboden bij dergelijke trajecten. In tegenstelling tot ons, hebben zij wel uitgebreide ervaring met verduurzamingen van grote complexen. We waren dan ook heel blij met deze nieuwe optie en vroegen onze beheerder direct om een voorstel uit te werken.

Onze VvE-beheerder heeft uiteindelijk de verduurzaming gefaciliteerd. Ze hebben van alles voor ons geregeld van A tot Z. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het energie maatwerkadvies. Zo wisten we precies welke maatregelen er voor ons pand relevant waren. Ze hebben natuurlijk ook contact en ervaringen met aannemers, weten waar ze op moeten letten, welke subsidies er beschikbaar zijn en hoe je die aanvraagt en hoe je een dergelijk proces in goede banen leidt. Het proces verliep hierdoor ineens heel snel. Voordat we het wisten, was ons pand verduurzaamd! 

  • Welke maatregelen hebben jullie uitgevoerd?

    We hebben heel wat uitgevoerd. Zo is alle bestaande verlichting in de gezamenlijke ruimtes vervangen door LED-verlichting. De plafonds van inpandige garages, -bergingen en gemeenschappelijke ruimtes op de begane grond zijn geïsoleerd. Bij de appartementen zelf is al het glas vervangen door HR++ glas, zijn de kozijnen vervangen en is de buitenkant op het balkon geïsoleerd.

  • Hoe lang duurde het hele proces van besluiten tot uitvoeren?

    In totaal heeft het proces vier jaar geduurd. De eerste twee jaar waren we zelf bezig met uitzoeken en inventariseren. Toen onze beheerder voor ons aan de slag ging, ging het heel snel. Binnen 1 jaar was alles gereed, zo ook het milieurapport waar het flora en fauna onderzoek ook onder viel. Hierdoor wisten we zeker dat er bijvoorbeeld geen vleermuizen aanwezig waren in ons pand, waardoor we dus mochten isoleren.

Wat merk je qua verschil nu de maatregelen zijn uitgevoerd?

Wat zowel ik als de andere bewoners merken, is dat we in de winter veel minder hoeven te stoken om onze appartementen te verwarmen. Ook is het in de zomer merkbaar koeler binnen. We hadden voorheen ook meer geluidsoverlast. Dit is echt aanzienlijk minder dan voorheen. Een groot deel van de appartementen is door het verduurzamen dan ook naar label A gegaan. Als onderdeel van de verduurzaming hebben we ook meteen voor alle bewoners een nieuw energielabel aangevraagd.  

De VvE-bijdrage stond op ongeveer €120,- per maand voor de bewoners zonder garage. Ondanks dat een deel van de verduurzamingskosten uit de onderhoudsreserve betaald kon worden, zouden de kosten na het verduurzamen stijgen naar €200,- per maand. Hier was niet iedere bewoner het er direct mee eens, maar uiteindelijk zag iedereen het belang van de verduurzaming in en ging men unaniem akkoord. Als bestuur hebben we erg ons best gedaan om iedereen mee te nemen in het proces. We hebben bij bewoners aan de deur gestaan om uitleg te geven over de plannen en ze uit te nodigen voor de vergaderingen. Ook hebben we posters opgehangen en bij iedereen brieven in de bus gedaan. We hebben twee vergaderingen gehad waar iedereen bij aanwezig was. In de eerste vergadering werden er verschillende scenario’s besproken en hebben we samen een intentie uitgesproken, waarna het plan verder uitgewerkt werd en iedereen er nog eens goed over na kon denken. In de tweede vergadering werd het besluit genomen om over te gaan tot verduurzaming, waarna er al snel subsidies werden aangevraagd om het verduurzamingsproces te starten. Ook is er een scan geweest van alle verduurzamingsmaatregelen met veel positieve uitkomsten waaronder ook een verwachte daling van de gasrekening.

 

Wat zou je andere VvE's die willen verduurzamen mee willen geven?

Zorg voor draagvlak zodra je weet: “dit gaan we samen doen”. Open communicatie is dan ook erg belangrijk. Laat het proces van het verduurzamen echt zien aan elkaar en inventariseer ook wat je graag als bewoner zou willen ‘in een ideale wereld’. 

Als er een organisatie is die zou kunnen helpen met het verduurzamen van het pand, zou ik dit zeker aanraden. Hierdoor hebben we een hoop valkuilen kunnen vermijden en kwamen wij – ook na alle bemiddelingskosten – veel goedkoper uit!

Off