Zero-emissiezone
Eenvoudig gezegd is een zero-emissiezone een gebied zonder uitlaatgassen. We gaan voor schone lucht, ruimte voor meer groen en meer aantrekkelijke en veilige ruimte om te wandelen, fietsen en verblijven. Wonen en werken in een omgeving die beter is voor de gezondheid van inwoners en bezoekers. In Eindhoven willen we daarom in 2030 binnen de Ring een zone instellen waar niet meer gereden wordt op benzine, diesel of gas. Zo’n zero-emissiezone is een verdere aanscherping van de milieuzone. Uiteraard houden we het centrum wel goed bereikbaar. Het gebied is gewoon toegankelijk te voet, met de fiets, met openbaar vervoer en ook via bijvoorbeeld elektrische (deel)scooters en (deel)auto’s. Ook werken we aan oplossingen voor het bouwverkeer en de stadslogistiek. Kijk voor meer informatie over onze zero-emissie plannen op de daarvoor ingerichte pagina van zero-emissie.
Deelvervoer
Eindhoven groeit, net als het aantal fietsen, scooters en auto’s in de stad. Het wordt drukker op straat en in het verkeer. Als we vervoer met elkaar delen, zijn er minder vervoersmiddelen en parkeerplaatsen nodig. Zo maken we de stad aantrekkelijker en beter bereikbaar. Deelvervoer is vaak goedkoper, sneller, duurzamer dan het gebruik/bezit van een eigen auto. En bovendien goed voor de luchtkwaliteit. Dus vervoerdelen heeft veel voordelen.
Op deze pagina vind je informatie over deelvervoer in Eindhoven. Informatie voor inwoners en bezoekers maar ook voor aanbieders van deelvervoer.
Laadpalen
Steeds meer Eindhovenaren rijden elektrisch, maar niet iedereen heeft een eigen oprit waar een laadpaal kan staan. Daarom faciliteert de gemeente Eindhoven openbare laadpalen, die iedereen met een laadpas kan gebruiken. Zo kunnen elektrische auto's altijd in de buurt opgeladen worden. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Bezoek dan via deze link de pagina over laadpalen.
Demontagesubsidie vervuilende scooters
Een oude tweetakt is vele malen vervuilender dan andere voertuigen. Maar ook onverwoestbaar en daarmee zullen tweetakt-scooters zonder maatregelen nog lange tijd aanwezig blijven. Gemiddeld is de uitstoot per kilogram brandstof bij tweetaktmotoren zelfs 20 keer hoger dan van lichte bedrijfsvoertuigen zoals bestelwagens. En daarmee verantwoordelijk voor 20% van de schadelijke uitstoot in het verkeer. We verwachten in 2024 zeker 560 van deze voertuigen uit de fiets- en voetgangersgebieden te halen.Sinds 1 januari 2024 verstrekken we een eenmalige subsidie van € 400,- voor het laten slopen van oude scooters en brommers. We willen een gezonde stad om in te leven en werken. En om de lucht te verbeteren zijn maatregelen nodig. Benzinescooters en -brommers met een eerste toelatingsdatum van vóór 1 januari 2011 zijn over het algemeen erg vervuilend. Door die uit het straatbeeld te halen, verlagen we de lokale uitstoot in stedelijke gebied op locaties waar ook voetgangers en fietsers worden blootgesteld.
Bekijk de voorwaarden op de pagina via de volgende link: Subsidieregeling sloop brommers en scooters | Gemeente Eindhoven.