Het promoten van lokale bouwmaterialen en het stellen van duurzaamheidseisen in bouwvergunningen kan ook helpen.
Om meer hergebruik van materialen te bevorderen, kunnen belastingvoordelen worden aangeboden voor tweedehands materialen en kunnen hergebruik van gebouwen en materialen worden opgenomen in bouwvergunningen. Daarnaast kan een materiaalpaspoort en registratiesysteem voor alle gebouwen worden ontwikkeld, kunnen oude gebouwen worden hergebruikt en kunnen architecten meer standaardiseren en in het ontwerp al nadenken over hergebruik en afbreekbaarheid van materialen.
Om meer duurzame bouwmaterialen te gebruiken, kunnen verschillende strategieën worden gevolgd, zoals het investeren in bedrijven die werken met lokale, duurzame materialen, het opnemen van duurzaamheidseisen in bouwvergunningen en het invoeren van belasting op niet-duurzame materialen.
Het promoten van bio-based materialen, zoals hennep en vlas, en het investeren in kundig bosbeheer zijn ook belangrijke stappen. Andere ideeën zijn het opleiden van architecten om duurzame materialen in hun ontwerpen te integreren en het opzetten van een fysiek informatiecentrum voor particuliere woningeigenaren over energie, circulair en bio-based bouwen. Ten slofte kan het gebruik van 3D-printen en levende materialen helpen om het materiaalgebruik te minimaliseren en het bouwproces duurzamer te maken.
Klimaatneutrale mobiliteit
Om het gebruik van de fiets of lopen te bevorderen, kunnen verschillende acties worden ondernomen door de gemeente, de individuele burger en de werkgever.
De gemeente kan bijvoorbeeld fietspaden beter onderhouden (minder glas op straat) en de inrichting van de openbare ruimte meer op de mens richten dan op auto's. Ook het faciliteren van deelmobiliteit en het ontmoedigen van doorgaand autoverkeer kan bijdragen aan meer fiets- en wandelverkeer. Daarnaast kan de gemeente zorgen voor goede fietsparkeergelegenheden, voorrang voor fietsers bij stoplichten en bredere stoepen met groen eromheen.
In de post-its zijn ook ideeën voor wat we kunnen doen. Zoals goedkope en degelijke fietsen aanschaffen en bij loopafstanden te voet te gaan, in plaats van met de auto. Het aanschaffen van een OV abonnement is ook genoemd.
Ook werkgevers kunnen een belangrijke rol spelen in het bevorderen van fiets- en wandelverkeer. Door bijvoorbeeld geen auto van de zaak aan te bieden, maar een (elektrische) fiets van de zaak en werknemers aan te moedigen om met de fiets te komen. Ook het beschikbaar stellen van elektrische fietsen en het in rekening brengen van kosten voor parkeerplekken kan bijdragen aan meer fiets- en wandelverkeer. Ten slofte kunnen werkgevers fietsplannen aanbieden met de mogelijkheid tot het kiezen van nieuwe of tweedehands fietsen en loonsverhoging overwegen voor werknemers die niet met de auto naar het werk komen. Parkeerplaatsen kunnen worden toegewezen op basis van afstand, zo krijgen werknemers die ver wan werk wonen een betere parkeerplaats toegewezen dan werknemers die makkelijk hadden kunnen fietsen of lopen.
Circulaire stad en duurzaam consumeren
Om de binnenstad duurzamer en vitaler te maken, moeten we volgens de post-its ons richten op het verminderen van consumptie, het verlengen van de levensduur van spullen en het bevorderen van hergebruik van spullen. Enkele voorbeelden van maatregelen en initiatieven zijn: verminderen van reclames die onnodige consumptie aanmoedigen, stimuleren van tweedehands winkels en kringloopwinkels, organiseren van grote kledingruilen, verplichten van kledingwinkels om de CO2-uitstoot van hun producten op het label te vermelden, stimuleren van reparatiewinkels en reparatiecafés, faciliteren van deeleconomie, zoals ruilkasten in de buurt en inzamelpunten voor elektronica, en verbeteren van communicatie en bewustwording over duurzame en herbruikbare producten. Het is essentieel om bewustwording te vergroten en ondernemers en initiatieven te ondersteunen die zich inzetten voor een circulaire economie en het verminderen van consumptie. Door samen te werken en innovatieve ideeën toe te passen, kunnen we werken aan een duurzamere en vitalere binnenstad.